Sergei Brilev, former head of Roskomnadzor and “butcher of Mariupol”: who came under the next British sanctions

The Russian service of BBC News is available for iOS and Android. You can also subscribe to our Telegram channel.

Photo author, Getty Images

Caption to the photo,

The British authorities noted that in the past Sergei Brilev was a British resident

The host of Russia-1 TV channel, Sergei Brilev, is the most public figure in the Russian state media, who found himself under British sanctions on March 31, but he is not the only one.

Britain’s new sanctions list includes media managers and one general, Colonel-General Mikhail Mizintsev, who was called a “butcher of Mariupol” in a government statement for shelling densely populated cities with artillery and rocket-propelled grenades, causing damage in large areas.

According to the government, Sergei Brilev has lived in the United Kingdom in the past. A government statement called him and state media officials Putin’s propagandists.

“The basis of Putin’s war in Ukraine is a stream of lies. Britain has become a world leader in the Kremlin’s disinformation, and the latest round of sanctions is beating shameless propagandists who spread Putin’s fakes and narratives,” said British Foreign Secretary Liz.

The list also includes Alexander Zharov, the chief executive officer of Gazprom Media Holding, who used to head Roskomnadzor. Gazprom Media owns NTV, Match TV, TNT, and several other projects.

Another new participant is the editor-in-chief of the Russian agency Sputnik, Anton Anisimov. “Anisimov denies that Sputnik publishes Kremlin propaganda, claiming that his employees view their work as participating in the global information war,” the government described the manager.

Also on the list was Alexei Nikolov, CEO of RT. The British government notes that in 1997 Nikolov was one of the founders of REN TV, and in 2005 he began working for Russian propaganda.

Russia Today media group (including Sputnik and several other media projects such as Inosmi and Ukraina.ru) and TV-Novosti, the parent company of RT, which is also headed by Nikolov, have also been sanctioned.

RT’s broadcasting license in Britain was revoked by Ofcom on March 18.

Of the 14 new positions on the sanctions list, seven are employees of the Russian Foundation for Strategic Culture and its related website. In addition to editor-in-chief Alexei Maksimenko, the list includes two SMM editors of the fund. The government said people associated with the fund had been found guilty of spreading misinformation in Australia.

The new participants in the sanctions lists have not yet commented on their status publicly.

“Propaganda Machine”

“Putin’s propaganda machine is working in a turbo mode, spreading misinformation and distracting from its barbaric actions in Ukraine. These sanctions will hit those involved in concealing the actions of the Russian authorities,” said British Minister of Culture and Media Nadine Dorris.

For the listed individuals, the new status means a freeze on all British assets. They will also not be able to do business with British companies.

They are also barred from entering the United Kingdom.

Today, about a thousand Russian individuals and companies are on the sanctions lists of Britain, the European Union and the United States. The last time these lists were expanded was on March 24, when the banker Herman Gref was included in the British and American lists, and only in the British list – Oleg Tinkov and Sergei Lavrov’s alleged adopted daughter, Polina Kovaleva.

To continue receiving BBC news, subscribe to our channels:

Download our app:

About the author

lpnaf

Leave a Comment